Studiestøttecenter

Læse- og matematikvejledning

Esbjerg Gymnasium tilbyder specialpædagogisk støtte, også kaldet SPS-timer, hvis man har

• en fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse

• en kronisk og/eller sjælden sygdom

• tilsvarende svære vanskeligheder

Alle førsteårs-elever bliver screenet for at afdække evt. problemer med stavning, læsehastighed, læseforståelse, afkodning samt generelle matematikvanskeligheder. Herefter kontaktes de elever, som kunne få glæde af ekstra vejledning. Det kan være i form af et læse-, stave- eller matematikkursus. Det er frivilligt, og det er derfor fuldt lovligt at takke nej. Man kan dog til hver en tid ombestemme sig og kontakte studiestøttecenteret igen for ekstra hjælp.

Elever, som udviser tegn på ordblindhed eller talblindhed, tilbydes en mere dybdegående screening for at afdække, om der er behov for hjælpemidler og ekstra støtte i deres uddannelsesforløb. Den ekstra støtte til læsning og stavning kan fx være i form af computerprogrammer, der kan læse tekster op eller komme med ordforslag til stavning. Hvad angår matematikvanskeligheder vil der som oftest være tale om ekstra støttetimer.

Hvis man inden opstart på Esbjerg Gymnasium ved, at man enten har læse-, skrive- eller matematikvanskeligheder, bedes man kontakte skolens studiestøttecenter hurtigst muligt, således at der kan søges støtte allerede inden skolestart.

Studiestøttecenteret

Studiestøttecentervejleder

Bodil Frandsen Schmidt (BAF)

Læsevejleder