Elever

”Hvis man udnytter tiden i skolen, og får lavet sit skolearbejde i lektiebånd, så kan man holde fri, når man har fri, det giver mere overskud i hverdagen.”

HF3

HF3 er et tre-årigt HF-forløb for dig, som på grund af et lægefagligt dokumenteret støttebehov har brug for ekstra ro, struktur, forudsigelighed og støtte i din uddannelse. En HF3 er en fuld HF fordelt over tre år. Dette giver dig mulighed for en roligere skoledag. Med en HF3 får du præcis de samme muligheder som med en 2-årige HF. HF3 er dermed adgangsgivende til en lang række korte og mellemlange videregående uddannelser

Støtte & vejledning

Med HF3 har vi mulighed for at give dig særlig støtte og vejledning. Det betyder, at der er tilknyttet en mentor samt lektiehjælpere til klassen, som du vil møde i din daglige gang på skolen, og som vil hjælpe dig med de udfordringer, der kan være, når man tager en ungdomsuddannelse. Du får også hjælp til at strukturere dine skriftlige opgaver, dit daglige skolearbejde og dine eksamensopgaver.

Har du spørgsmål, eller ønsker du at få mere at vide, er du velkommen til at kontakte vores studiementorer.

Rammerne

Som elev på HF3 vil du have en fast klasse og et fast klasseværelse i en mindre afdeling på skolen med direkte adgang til grønne områder. Det sikrer, at der er ro, der hvor du går, og at du samtidig føler dig som en del af skolen. I tilknytning til dit klasseværelse vil der være et arbejdsrum, som er indrettet, så der er mulighed for at skabe ro om individuelt arbejde og mulighed for at lave gruppearbejde. Du skal være indstillet på at gå i klasse med 21 andre elever og du skal være indstillet på, at der kun  er én lærer per klasse. Vi kan altså ikke tilbyde hverken eneundervisning eller specialundervisning.

Studiementorer

HF3 mentor

Bente Gabriel Aasted

Trivsels- og studiementor på HF3
ba@esbjerggymnasium.dk

HF3 mentor

Liselotte Skjøth

Trivsels- og studiementor på HF3
ls@esbjerggymnasium.dk

Fagpakker

Ud over de obligatoriske fag skal du på HF også vælge en fagpakke. En fagpakke består af to fagpakkefag og et valgfag. Fagpakkerne er delt ind i forskellige hovedområder. Med fagpakkerne har du mulighed for at vælge de fag, der interesserer dig, uden du bliver låst fast til en bestemt uddannelsesretning. Alle fagpakkerne er adgangsgivende til en lang række korte og mellemlange videregående uddannelser som f.eks. socialrådgiver, politibetjent, fysioterapeut, pædagog, lærer eller ejendomsmægler.

HF3 elev

Sundhedsfagpakken

Hvis du klikker på fagpakkerne, kan du se hvordan de er opbygget, og hvilke uddannelser de giver adgang til.

På fagpakken arbejder du eksperimentelt, typisk med din egen krop som udgangspunkt. Du skal lære om kroppens biologi og psykologi, og fagpakken er derfor oplagt, hvis du vil arbejde med sundhed og læse videre til f.eks. sygeplejerske eller fysioterapeut.

”Det er virkelig dejligt at vi har korte skoledage, en mindre klasse, grupperum og separate lektiebånd, hvor vi kan lave vores lektier. Det giver generelt mere overskud til at gøre de ting, man gerne vil i fritiden!”

IT fagpakken

Fagpakken inden for IT er for dig, der har interesse for de digitale medier, digital produktion og digital formidling, og som drømmer om beskæftigelse inden for den digitale verden som f.eks. multimediedesigner eller datamatiker

”Det er rart, at der er en mentor omkring klassen, som man altid kan spørge, hvis man er usikker på noget.”

Business fagpakken

Hvis du interesserer dig for handel og økonomi og på sigt gerne vil arbejde i en bank eller som ejendomsmægler eller måske stå for markedsføringen i en større virksomhed, så kan fagpakken Business være noget for dig.

Jeg har valgt en HF3, fordi jeg er vild med gymnasielivet, men har brug for lidt ekstra hjælp for at få dagligdagen til at fungere, bla at jeg har kortere dage, og at der er lektiebånd på skolen

Mennesker & samfund fagpakken

Er din interesse mennesker og det samfund vi lever i, så kan du vælge denne fagpakke. Du går måske med tanken om at blive pædagog, lærer eller socialrådgiver, eller måske vil du uddanne dig som politibetjent.

”EG er et godt sted at være. Folk hilser på hinanden så man føler sig velkommen og som en del af det store fællesskab.”

Science fagpakken

Fagpakken er for dig, der gerne vil have lidt mere naturvidenskab. Fysik C er ikke obligatorisk på HF, men med denne fagpakke får du muligheden for at få fysik C og dermed være godt rustet til en videregående uddannelse indenfor naturvidenskab. Du kan kombinere det med f.eks. kemi B som dit frie valgfag for at få så meget naturvidenskab som muligt.

Jeg er så glad for at gå i HF3, strukturen og lærernes tilgang og forståelse for os, betyder rigtig meget for mig og os som helhed. Jeg fortryder intet øjeblik, at jeg har valgt HF3.