top of page
Elever

Trivsel

Forskningen viser, at der er en klar sammenhæng mellem trivsel og læring. Det tager vi seriøst på EG, og har derfor lavet en plan, hvor formålet er at skabe de bedste muligheder for venskab, udvikling og læring.

Du og din klasse har ’EG-timer’, som er særlige timer sammen med din kontaktlærer. I arbejder med og har fokus på, hvordan I skaber og fastholder et godt læringsmiljø og en god klassekultur. Det handler om, hvordan vi sammen sørger for, at I får nogle rigtig gode, sjove og lærerige år på EG.

Du får en tryg skolestart med nye venskaber, dygtige lærere, høj faglighed, og et fællesskab der går på tværs af klasser og årgange. For at styrke fællesskabet på EG har skolen mange elevgrupper, der bidrager til fællesskabet, og du vil allerede den første dag møde EG’s FET’ere. FET (Fællesskabets Efterretningstjeneste) er et elevkorps, som arbejder med at styrke fællesskabet på EG. De tager imod dig i kantinen på din første skoledag, og de følger dig og din klasse gennem en stor del af introforløbet. De arrangerer også forskellige aktiviteter på for alle på EG, og der vil helt sikkert være noget, der lige passer til dig og dine interesser.

Makkerpar

Makkerpar - YES!

Hvad er meningen?

 

En skoleklasse er måske det fællesskab, som du bruger mest tid med over flere år, og derfor er det i din egen interesse, at det fungerer. Fællesskaber virker, når alle i gruppen har gode indbyrdes relationer. Meningen med makkerpar er derfor at skabe gode og trygge relationer indenfor fællesskabet. – Ikke nødvendigvis venskaber – men makkerskaber.

 

Mig og min første makker

Min makker er min bro’ mand. – Nej, ikke nødvendigvis… men man ved jo aldrig.

Når makkeren er syg: ”Hvad lavede I i går?” – ”Jo nu skal du bare høre…”

Én at være lidt social med… det kan være svært for nogen i starten.

Én at være faglig med… når ligningen eller den engelske grammatik driller.

En makker råber op, hvis en kammerat er trist, ensom eller har brug for hjælp.

I skiftes til at skrive danskopgaver og skriver af efter hinanden, så I slipper for halvdelen af besværet…  NEJ! – Det gør I selvfølgelig ikke… - heller ikke i matematik!

…men I hjælper hinanden med at huske datoer, lektier, glemte ting i klassen, deles om oplader om nødvendigt – etc. etc.

Giv din makker besked, hvis du hører/ser, at første modul er aflyst p.g.a. lærers sygdom

 

Hvad kan gå galt?

Min makker og jeg er ikke på bølgelængde…

Min makker er ikke lige min type…

Min makker skal have alt for meget hjælp…

Min makker er en enspænder…

 

Løsning:

Makkerskaber opløses og fornyes jævnligt af kontaktlærerne, så de er ikke definitive. Du hænger ikke på en makker for evigt…
 

Tal med din makker om, hvad I har brug for fra hinanden – og find en måde at organisere det på, så I begge kan være i det. – Husk: Det kan godt være, at du ikke har brug for noget, men det har din makker måske… 
 

Tal med jeres kontaktlærer, hvis der skulle opstå problemer.

 

Hvilken makker er jeg?

Er du ekstrovert? - så kender du sikkert allerede halvdelen af skolens elever, og du synes, det er fedt at lære nye mennesker at kende… men måske har du ikke brug en ny bro pt.? TIP: Respekter at nogle ikke har samme sociale drive som dig, men alligevel har brug for at kunne indgå i klassens brogede fællesskab. Hjælp en usikker kammerat i gang, hvis du har overskud til det.
 

Er du introvert? - så ved du, at du sagtens kan gennemføre skolen uden venner – og det passer dig fint. Du har allerede forberedt replikken til årets invitationer: ”Nej, desværre, den dag har jeg en aftale”. TIP: Måske har din makker brug for en at snakke med, selvom du ikke har det samme behov. Find en balance, der gavner jer begge.

Er du splittet: ekstro-/introvert?! Det er de fleste, og så vil du nok ikke have problemer med at finde ind i en tidsafgrænset ”makker-relation”. 

 

En del af EG-ånden:

På Esbjerg Gymnasium har vi besluttet, at alle nye elever skal føle sig velkomne, og vi tror på, at makkerpar kan være løsningen. Mange nye elever er naturligvis nervøse og usikre, når de møder ind til en ny uddannelse. Ofte ”kender” man kun Maja, der er på 2. årgang og gik i parallelklassen i folkeren. På EG er vi stolte af EG-ånden. Det betyder blandt andet, at der skal være plads til alle!

 

Vi håber, at du vil være med til at bakke op om dette ved at tage godt imod din nye makker.
 

Velkommen på EG!
 

bottom of page