OVERGANGSRITUALER FRA BARN TIL VOKSEN - FRA GIFTIGE MYRER TIL BLÅ MANDAG 

Religion

Målgruppe: 8. - 10. klasse

Fag: Religion

Varighed: Ca. 3,5 - 4 timer

Formål: 

At eleverne får en oplevelse af, at religionsfaget kan give os et indblik i forskellige kulturers ligheder og forskelle ved at arbejde metodisk med et fænomen som overgangsritualer. Når vi lærer om ligheder og forskelle, så forstår vi både os selv og andre bedre, og det er brugbart i en globaliseret virkelighed. 

Arbejdsformer: 

Læreroplæg, visuelle medier og parøvelser. 

Tilmelding: 

Jacob Lange, jl@esbjerggymnasium.dk eller Signe Terkelsen, st@esbjerggymnasium.dk

Beskrivelse: 

Religion er en del af den menneskelige natur – eller sagt på en anden måde: alle mennesker i alle kulturer og samfund til alle tider har haft en eller anden form for religion. Men dermed er ikke sagt, at religion er et helt let fænomen at blive klog på. For det første må det indrømmes, at religion er et ord, vi bruger om rigtig mange ting – lige fra Peterskirken i Rom til spøgelsestro blandt inuitter. For det andet synes religion og religiøse ideer at være enormt forskellige, men hvorfor egentligt det, når alle dem der har religion, netop er mennesker? I gymnasiets religionsfag kigger vi bl.a. på den slags spørgsmål, og forsøger at komme med svar ved at anvende teoretiske modeller på de religiøse ting, vi kan observere, og det kan fx være overgangsritualer. På denne temadag kan eleverne prøve at være med til at observere og overveje religion på en lidt anderledes måde, og samtidigt få et indblik i de ligheder og forskelle, der er mellem dem selv og andre.