MATEMATIK BAG OM FLYSELSKABERNES OVERBOOKING      

AdobeStock_258725319.jpeg

Målgruppe: 9. klasse

Fag: Matematik

Varighed: 3 timer

Formål: 

Formålet med dette undervisningsforløb er at styrke elevernes bevisthed om matematikkens rolle i mange af samfundets problemstillinger og se det i brug i form af et analyseredskab.

 

  • Gennem brugen af Geogebra eksperimentere med problemstillingen

  • Gennem klassundervisning og opgaveregning blive klogere på sandsynlighedsregning

  • Med anvendelse af resultaterne diskutere casens samfundsmæssige perspektiver

Arbejdsformer: 

Der vil igennem forløbet være en blanding af klasseundervisning og gruppearbejde

Tilmelding: 

Jesper Just Højgaard, jjh@esbjerggymnasium.dk

Beskrivelse: 

Mange har prøvet det. For andre kommer det som et chok, når de bliver afvist fra det fly de har købt billet til. På trods af regler om heftige kompensationer, så er overbookning af fly stadig et udbredt fænomen. I dette forløb arbejder vi med matematikken bag flyselskabernes praksis. Hvorfor kan det betale sig at sælge nogle af pladserne på et fly til en flyafgang flere gange og hvor mange ekstra pladser skal man sælge? Eleverne eksperimenterer og konkurrerer sig frem (i Geogebra) til en fornemmelse for problemstillingen, hvorefter vi går i det teoretiske maskinrum og opbygger en forståelse for den sandsynlighedsregning, der ligger bag overbookning (denne del kan tilpasses alt efter hvor udfordrende et forløb der ønskes). Endelig diskuterer vi de etiske dimensioner i casen og perspektiverer til andre brancher, der benytter sig af samme grundlæggende princip til at maksimere deres profit. Formålet med dette undervisningsforløb er at styrke elevernes bevidsthed om matematikkens rolle bag facaden i mange områder af vores samfund ved at vise matematikkens uundværlige rolle som analyseredskab.