MAKKERPAR   

Makkerpar - YES!

Hvad er meningen?
 

En skoleklasse er måske det fællesskab, som du bruger mest tid med over flere år, og derfor er det i din egen interesse, at det fungerer. Fællesskaber virker, når alle i gruppen har gode indbyrdes relationer. Meningen med makkerpar er derfor at skabe gode og trygge relationer indenfor fællesskabet. – Ikke nødvendigvis venskaber – men makkerskaber.

 

Mig og min første makker

  1. Min makker er min bro’ mand. – Nej, ikke nødvendigvis… men man ved jo aldrig.

  2. Når makkeren er syg: ”Hvad lavede I i går?” – ”Jo nu skal du bare høre…”

  3. Én at være lidt social med… det kan være svært for nogen i starten.

  4. Én at være faglig med… når ligningen eller den engelske grammatik driller.

  5. En makker råber op, hvis en kammerat er trist, ensom eller har brug for hjælp.

  6. I skiftes til at skrive danskopgaver og skriver af efter hinanden, så I slipper for halvdelen af besværet…  NEJ! – Det gør I selvfølgelig ikke… - heller ikke i matematik!

  7. …men I hjælper hinanden med at huske datoer, lektier, glemte ting i klassen, deles om oplader om nødvendigt – etc. etc.

  8. Giv din makker besked, hvis du hører/ser, at første modul er aflyst p.g.a. lærers sygdom

 

Hvad kan gå galt?

Min makker og jeg er ikke på bølgelængde…

Min makker er ikke lige min type…

Min makker skal have alt for meget hjælp…

Min makker er en enspænder…


Løsning:

  • Makkerskaber opløses og fornyes jævnligt af kontaktlærerne, så de er ikke definitive. Du hænger ikke på en makker for evigt…

  • Tal med din makker om, hvad I har brug for fra hinanden – og find en måde at organisere det på, så I begge kan være i det. – Husk: Det kan godt være, at du ikke har brug for noget, men det har din makker måske… 

  • Tal med jeres kontaktlærer, hvis der skulle opstå problemer.

 

Hvilken makker er jeg?

  • Er du ekstrovert? - så kender du sikkert allerede halvdelen af skolens elever, og du synes, det er fedt at lære nye mennesker at kende… men måske har du ikke brug en ny bro pt.? TIP: Respekter at nogle ikke har samme sociale drive som dig, men alligevel har brug for at kunne indgå i klassens brogede fællesskab. Hjælp en usikker kammerat i gang, hvis du har overskud til det.

  • Er du introvert? - så ved du, at du sagtens kan gennemføre skolen uden venner – og det passer dig fint. Du har allerede forberedt replikken til årets invitationer: ”Nej, desværre, den dag har jeg en aftale”. TIP: Måske har din makker brug for en at snakke med, selvom du ikke har det samme behov. Find en balance, der gavner jer begge.

  • Er du splittet: ekstro-/introvert?! Det er de fleste, og så vil du nok ikke have problemer med at finde ind i en tidsafgrænset ”makker-relation”. 

 

En del af EG-ånden:

På Esbjerg Gymnasium har vi besluttet, at alle nye elever skal føle sig velkomne, og vi tror på, at makkerpar kan være løsningen. Mange nye elever er naturligvis nervøse og usikre, når de møder ind til en ny uddannelse. Ofte ”kender” man kun Maja, der er på 2. årgang og gik i parallelklassen i folkeren. På EG er vi stolte af EG-ånden. Det betyder blandt andet, at der skal være plads til alle!

 

Vi håber, at du vil være med til at bakke op om dette ved at tage godt imod din nye makker.

Velkommen på EG!

 

Frivillig makkerdate – kan gennemføres ved hvert nyt makkerskab…

 

Når man møder en ny makker, kan det være svært at komme i gang med samtalen…

Brug 20-30 min. På at lære hinanden at kende: 

  • Stil skiftevis hinanden spørgsmål fra listen – I må gerne stille det samme spørgsmål igen.

 

  1. Hvordan havde du det i folkeskolen?

  2. Hvorfor har du valgt gymnasiet – hvorfor valgte du ikke noget andet?

  3. Hvis jeg ikke kan blive statsminister, vil jeg gerne være…

  4. Hvad har du været mest nervøs for ved at starte på gymnasiet?

  5. Hvis du skal beskrive dig selv udefra… Hvad ville andre sige om dig?

  6. Hvilke skolefag kan du bedst lide/ikke lide?

  7. Har du et fritidsjob – eller vil du gerne have det?

  8. Hvad laver du, når du ikke går i skole eller arbejder?

  9. Okay, hvis du fik at vide, du havde en dag tilbage at leve i. Hva’ ville du så gøre?

  10. Har du nogen kæledyr – eller søskende?

  11. Hvilken type er du på sociale medier?

  12. Lærersladder – hvad mener du om…?

  13. Hvad er din yndlingsserie / -film / -genre?

  14. Er du introvert, ekstrovert eller begge dele til forskellige tidspunkter?

  15. Hvem ville du gerne høre på Grøn Koncert?

  16. Hvordan kommer du i skole – bor du langt væk?

  17. Vil du være med i skolens frivillige aktiviteter: lektiecafe, FET-er, elevråd, skrive til skolebladet, Crossfit etc.?

  18. Hvad synes du om den nye rygerlov, hvor det er forbudt at ryge og snuse i skoletiden?

  19. Vil du helst sidde forrest eller bagest i klassen?

  20. Hvilke tre ting, ville du savne, når du strander på en øde ø?